donderdag 9 april 2015

Verdiepding 9 #Copyright en Creative Commons

Interessante materie, waarbij we als bibliotheken altijd een beetje in een spagaat zitten. Ik vind het heel leuk dat Open Bibliotheken wordt besproken, dat een balans in deze spagaat probeert te vinden. Edwin en Jeroen hebben mijn initiatief Durf te vragen (met twitteraccount @DeBibliotheek1) omarmd en een plek gegeven op hun website, omdat met het op eigen initiatief beantwoorden van vragen ook het doel van Open Bibliotheken wordt gediend, namelijk de vrije stroom van informatie bevorderen: http://openbibliotheken.nl/#DeBibliotheek. De presentatie van Lawrence Lessig vind ik geweldig, maar vooral door de meeslepende manier waarop hij het onderwerp behandelt, met een super presentatie ter ondersteuning. En ik ben het eens met zijn uitgangspunt om eigenaren van content de mogelijkheid te geven om hun creatie op verschillende manieren vrij te geven ipv af te geven op degenen die hun auteursrecht maximaal willen uitoefenen. Deze positieve benadering leidt er volgens mij toe dat er steeds meer bijdragen onder een Creative Commons licentie worden gepubliceerd. 23 dingen is onder een CC BY-NC-ND 3.0 licentie gepubliceerd: (Naamsvermelding+NietCommercieel+GeenAfgeleideWerken): de meest beperkende: noch remixen, noch commerciƫle exploitatie toegestaan. Dat vind ik in het geval van zo'n uitgebreid scholingsprogramma voor bibliotheekmedewerkers ook terecht. De zoekfunctie van Flickr vind ik prima (uiteraard gezocht op bibliotheken en libraries :-)), daar zijn voldoende leuke afbeeldingen te vinden. Zoals ik hierboven al schreef vind ik dat bibliotheken de vrije uitwisseling van informatie moeten stimuleren en dus van harte CC moeten ondersteunen, maar dat ze geen hetze moeten opzetten tegen eigenaren van informatie die hun recht op het klassieke auteursrecht uitoefenen. Zaken die op het randje zitten (Saskia Noort onlangs) zijn zeker de moeite waard om door de rechter te laten onderzoeken om te zien of de jurispredentie nog kan zorgen voor wat meer vrijheid :-).

1 opmerking:

Sanneke zei

Ik zit zelf ook altijd in een spagaat wat copyright betreft: mijn eigen foto's zijn streng afgesteld, maar tegelijkertijd vind ik de beperkingen van m.n. uitgevers (film, boeken, muziek) om niet te delen bijzonder frustrerend