maandag 13 april 2015

Exit Verdiepdingen

Het leek in januari of we alle tijd hadden en nu is het alweer afgelopen! Ik heb de meeste Dingen in april gedaan, maar heb er gelukkig nog wel de tijd voor kunnen nemen. Heerlijk om ergens weer eens flink in te duiken, ipv berichten te lezen en te denken, komt wel een keer, want dan gebeurt het dus niet :-). Wat ik ervan geleerd heb, is dat je dus regelmatig tijd moet inbouwen, om weer eens een aantal nieuwe dingen te bekijken of langs te lopen om te zien of er wat veranderd is. je hebt er zoveel aan in het dagelijks werk. In de verschillende blogs heb ik een aantal dingen aangegeven waar ik profijn van heb/van ga hebben specifiek in het project Ondersteuning van de frontoffice waar ik mee bezig ben, maar ook een betere aansluiting van lokale en landelijke digitale activiteiten verdient aandacht. Hartstikke leuk om met een paar mensen uit te gaan werken, toch? Mijn absolute top Ding blijft Twitter. Ik vind persoonlijk dat alle informatiemedewerkers op Twitter moeten zitten, allereerst omdat daarmee zichtbaar wordt wat een leuke mensen er allemaal in bibliotheken werken :-), maar ook omdat je daarmee uitstekend op de hoogte blijft van alle nieuwtjes als je een aantal toonaangevende tweeps volgt (zoals daar bv zijn Edwin Mijnsbergen, Raymond Snijders, Jeanine Deckers, Jan de Waal) en vertrouwd kan raken met digitale dienstverlening. Ik heb al zo vaak mensen die ik volg of mensen waarvan de vraag werd geretweet kunnen helpen, door zelf een antwoord te geven of de vraag te RT-en naar iemand die het antwoord wist. Mijn droom is een landelijk netwerk van twitterende bibliothecarissen die iedere vraag op twitter opvangen :-) (een beetje hoog inzetten mag toch wel?). Locaal sociaal en Landelijk initiatieven vond ik ook zeer interessant omdat we die naar mijn mening in elkaar moeten gaan vlechten. De landelijke informatie is allemaal ontwikkeld ten bate van lokale bibliotheken, die informatie is dus van ons! En die zouden we meer kunnen benutten in onze uitingen en meer één geheel kunnen maken van onze lokale informatie en de landelijke informatie. Ik heb niets gemist, wel heb ik zelf nog niet zo veel met Instagram en Pinterest, maar ik ben zelf ook meer van het woord dan van het beeld :-). Toch denk ik dat we er voor Kennemerwaard veel leuke dingen mee kunnen, vooral borden met thema's op Pinterest, waarmee je direct naar de catalogus linkt, lijken me zeer zinvol. Ik denk dat sociale media een ideale manier zijn om de bibliotheek letterlijk meer onder de mensen te brengen, om wat we doen veel beter zichtbaar te maken en de aansluiting te maken tussen de fysieke en de digiale bibliotheek. Werk aan de winkel dus!

1 opmerking:

Sanneke zei

Goede ideeën Guppie. En lekker Verdiept!