donderdag 9 april 2015

Verdiepding 10 #Privacy en online veiligheid

Bij googelen op mijn eigen naam en die van bibliotheek Kennemerwaard kom ik gelukkig alleen de dingen tegen die ik ook wil zien. De ingangen naar de website (van de bieb) en alle sociale media, en voor mijzelf is het leuk om alle vermeldingen over mijn activiteiten met Durf te vragen terug te lezen. Naar aanleiding van het winnen van de Victorine van Schaick Innovatieprijs ben ik geinterviewd voor This week in libraries en ik was blij verrast om dat interview terug te vinden op Kirjastokaista.fi (het Finse Library Channel). Voor wat er te zien is op Google van de gegevens op sociale netwerken heb ik vorig jaar een online training van het UWV gedaan. Ik was toen nog gedeeltelijk werkloos en ik moet zeggen dat daar alle zaken voorbij kwamen die nu ook worden genoemd (goeie training dus :-)). Ik heb toen al een aantal aanpassingen gemaakt bij met name Facebook om te zorgen dat er niets te zien is wat ik niet wil. Ik ben niet altijd even zorgvuldig met uitloggen van sociale media sites als ik ze in de bieb gebruik, dit is wel een goeie reminder om daar echt op te letten. In de bibliotheek merk ik ook regelmatig dat mensen hun account niet goed afsluiten als ze klaar zijn, bv bij de zelfbediening, waardoor degenedie na hen komt op hun pas kan lenen. Maar ook bankinformatie blijft soms open staan als ze naar de printer lopen om een bankafschrift uit te printen. Ik maak ze er altijd op attent. Bij het afsluiten van de computer wordt deze gelukkig wel opnieuw opgestart en worden alle gegevens van de vorige gebruiker gewist, dat vind ik wel een geruststellende gedachte.