zondag 5 april 2015

Verdiepding 6 #Mediawijsheid

Op mediawijsheid.nl en kennisnet.nl wordt de volgende definitie van mediawijsheid gehanteerd: Mediawijsheid is de verzameling competenties die een mens - groot en klein - nodig heeft om actief, kritisch én bewust deel te kunnen nemen aan onze moderne mediasamenleving. Binnen onze pyramide van Maslov speelt dat in alle lagen, dus bij uitstek iets waar een bibliothecaris goed in moet zijn: zelf mediawijs zijn, maar het vooral kunnen overdragen aan anderen. Pas geleden hebben we met de groep collega's voor het Voortgezet onderwijs onder aanvoering van Joris een aantal lessen Informatievaardigheden gegeven aan 16 brugklassen met VMBO-ers van het Johannes Boschco in Heerhugowaard. Het is heerlijk om te ervaren hoe we met een aantal stellingen en vragen die pubers anders kunnen laten kijken naar informatie op Internet en hoe ze zelfstandiger en bewuster informatie kunnen filteren uit de enorme berg die beschikbaar is. Zeer dankbaar werk! En op de vloer probeer ik ook altijd in een gesprek wat mee te geven over wat er allemaal nog meer te vinden is en hoe je het kan beoordelen. Bij de vraag naar een boek voor een spreekbeurt, worden meteen de onderwerpen voor spreekbeurten en werkstukken van bibliotheek.nl erbij gehaald en voor lezersadvies maak ik gebruik van welkboek en bv de wereldkaart op literatuurplein.nl, waar je romans die zich in bepaalde landen afspelen kan vinden. Het verhaal gelezen en de links nagelopen, waarbij ik constateerde dat de link naar het blog van Jeanine Deckers het niet meer doet en ook niet die naar de groep Mediawijsheid op Bibliotheek 2.0. @Mediawijzer volgde ik al op Twitter en @Mediawijsheid heb ik nu ook aangeklikt. Qua informatie niet echt nieuwe dingen ontdekt, maar dit is wel iets waar we elkaar in de praktijk steeds scherp moeten houden, denk ik. De Mediawijsheidsquiz heb ik een tijdje geleden een keer gedaan, viel geloof ik niet tegen, maar ik kan het nu helaas niet herhalen, omdat de link dood is. Ik zou zelf de komende Week van de Mediawijsheid willen aangrijpen om te laten zien wat we allemaal aan landelijke informatie en apps hebben. Ik ben in overleg met de KB om hier binnen Kennemerwaard voor de collega's meer bekendheid aan te geven, misschien kunnen we meteen een aanzet geven voor een publieksactiviteit!

2 opmerkingen:

Sanneke zei

Stel het voor aan Jolanda en Marian L!

Guppie zei

Als ik wat meer informatie heb van de KB, zal ik dat zeker doen!