vrijdag 6 juni 2008

Ding 22# Bibliotheek 2.0

Wat me in het artikel van John Riemer aanspreekt, is de idee van het volkomen integreren van mogelijkheden. Of je nu een medium wil kopen, lenen, reserveren, aan je lijstje toevoegen, alle instanties die zich daarmee bezighouden zouden gebruik moeten maken van dezelfde bronnen. Zij moeten hun bestanden koppelen, zodat het voor de gebruiker eruit ziet alsof het allemaal uit dezelfde koker komt. Verder de mogelijkheden om alles volgens je eigen individuele wensen in te richten. Volgorde vna belangrijkheid, titels eruit lichten in aparte lijstjes, noem maar op. Voor mij een pleidooi voor optimale samenwerking in het informatievak, waarbij optimale vrijheid en service aan de gebruiker wordt geboden. Erg mooi.
Dit is ook wat me aanspreekt aan Bibliotheek 2.0. Ik ben jarenlang titelbeschrijver geweest en heb me zelf geergerd aan de beperkte mogelijkheden van een catalogus, met name de zoekgang die op een bepaalde, vooraf vastgelegde manier was geregeld (hoewel die overzichtelijke invoerschermen van de GGC ook wel iets hadden, hoor, moet ik eerlijk bekennen). Nu kan je bestanden vanuit allerlei mogelijke invalshoeken benaderen, geweldig! De integratie van John Riemer zou er dan wel moeten komen, er zijn nu zoveel sites, waar je min of meer hetzelfde kan. Samenwerken die hap!

1 opmerking:

23 Dingen zei

Heb je gezien bij LibraryThing, dat gebruikers zelf titelbeschrijvingen kunnen maken en zelfs wijzigen?
Leuk om de mening van een (ex) catalograaf te lezen!