donderdag 26 februari 2015

Verdiepding 4 #Crowdsourcing en crowdfunding

Veel leeswerk, erg interessant. Verhelderend wat je niet moet doen, maar wat nu precies aanspreekt bij een idee, moet je toch vaak in de praktijk afwachten. Nog geen reden om het niet te proberen natuurlijk! Bij Voordekunst.nl heb ik 2 projecten bekeken die bijna afgerond zijn: Nieuwe snares voor Jong Exempel, een drumband. Voor het einde van de looptijd is het gewenste bedrag van 3.000 euro al binnengehaald. Hun wens wordt kort en duidelijk omschreven en de tegenprestaties voor donaties van 10 tot 1000 euro zijn ook compact samengevat. Een ander project dat nog 11 dagen te gaan heeft, gaat om het produceren van een Debuut EP. Er is nu 'pas' 26% bereikt. Ik merk dat ik bij de eerste aanblik van de omschrijving al een beetje moe wordt, veel te breedsprakig en dat geldt ook voor de schaal van tegenprestaties voor de donaties, dus daar kan je zeker positieve invloed uitoefenen om een project aansprekend te presenteren. Velehanden.nl vind ik een leuk project, waar ik best aan mee zou willen doen als ik tijd had. In ieder geval vind ik het een briljant idee om het zo aan te pakken. Ik moest lachen over wat er in de uitleg over #durftevragen wordt geschreven. Ik ben nu bijna 3 jaar bezig om te crowdsourcen voor een aantal informatieprofessionals die via #dtv en #durftevragen op Twitter vragen opvissen die wij met bibliotheek- en andere openbare bronnen kunnen beantwoorden. 3 onderscheidingen en een moeizaam proces via de Innovatieraad later, ben ik nog waar ik 3 jaar geleden was. Ik heb nu een nieuwe opdracht om te bedenken hoe medewerkers 'op de vloer' ondersteund kunnen worden bij vragen van bezoekers die ze zelf op dat moment niet kunnen beantwoorden of waar ze niet voldoende tijd voor hebben. En oproep op Biebtobieb leverde een afspraak met Machteld van der Meer van de KB op en ik heb met diverse collega's binnen de organisatie gesproken en op Twitter van gedachten gewisseld. Ook experimenteer ik al wat met de Twitter-account. Ik hoop nog met flink wat mensen te kunnen praten over deze insteek. Als je opmerkingen hebt, lees ik ze alvast graag! Misschien kunnen we er eens een Google hangout aan wijden? :-).

2 opmerkingen:

Sanneke zei

Ja en dan Instagrammen dat we aan het Hangouten zijn over Crowndsourcing :)

Guppie zei

Hij is fijn!