maandag 9 februari 2015

Verdiepding 2 #Content curation

Zowel Scoop.it als Storify lijken me hele nuttige instrumenten om (lokale) informatie te verzamelen die bij activiteiten in de bibliotheek of zaken die spelen in het werkgebied te kunnen gebruiken. Over allerlei zaken die burgers moeten weten nu de overheid steeds digitaler wordt bijvoorbeeld. De digitale etalages van bibliotheek.nl vind ik erg goed, ik gebruik ze ook regelmatig bij het geven van informatie aan bezoekers van de bibliotheek, net als de info voor werkstukken en spreekbeurten voor scholieren. Het valt mij altijd op hoe weinig mensen deze informatie kennen, we moeten het veel meer onder de aandacht brengen! Een Storify die ik zelf erg goed vind omdat ik in het onderwerp geinteresseerd ben, is die over het basisinkomen: https://storify.com/WIBV/basisinkomen-de-oplossing. Ik heb de app van Storify gedownload op mijn telefoon om op een later moment nog eens wat mee te gaan proberen, voorlopig schiet hij nu steeds van mijn scherm af, dus het wil nog niet lukken. Als apps veel tijd vergen om in te duiken, verlies ik al snel mijn belangstelling :-), dan ga ik het weer via de computer proberen, dus misschien wordt dat het wel. Ik vind dat de bibliotheek een belangrijke functie heeft als content curator, wie geeft er anders betekenis aan alles wat er digitaal op het web rondzwerft? Ik merk aan bezoekers in de bibliotheek en mensen die online informatie zoeken, dat ze er gewoon niet (goed) uitkomen met googelen en dan zijn wij toch de eerst aangewezenen om al die informatie te duiden. Nogmaals, met name voor de 'gewone' burger, die voor al zijn levensbehoeften zich onderhand online moet begeven.