donderdag 31 januari 2008

Ding # 4 Netvibes account

Ik heb wel door dat je hier aardig wat uurtjes in gaat steken, als je alles gaat lezen en uitproberen. Ik ben nu thuis alweer 2 uur bezig en dat kan makkelijk verder oplopen. Maar omdat ik standaard slaap tekort kom, ga ik me toch beperken. Het is me gelukt om een netvibes pagina te maken, waar ik de rss-feeds van de genoemde voorbeelden in ging zetten. Viel al snel op dat sommige feeds niet geplakt willen worden (Van nu.nl en die van ProBiblio nieuws en vacatures. De melding: sorry geen feeds gevonden op deze url. Meerdere keren geprobeerd, maar verder kwam ik niet. Ook de blogroll heb ik niet gevonden op Zbdigitaal (zelfs geen zijmenu!). Ik word er erg ongeduldig van, omdat ik niet begrijp wat er mis gaat en ik blink al niet uit in geduld... Wel leuk om te zien hoe zo'n nieuwspagina werkt. Ik dacht altijd dat je dan attenderingen in je email kreeg of zo, maar je moet gewoon deze pagina regelmatig openen (of standaar open hebben staan, zoals mijn echtgenoot zegt) en dan kan je steeds zien wat er nieuw binnenkomt.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Hoi Guppie,

Op nujij vind je niet meteen RSS met netvibes omdat Nujij een heleboel verschillende heeft. Die kun je benaderen via http://www.nujij.nl/rss.301.lynkx

De blogrolls op zbdigitaal vind je door op http://zbdigitaal.blogspot.com naar beneden te scrollen. Halverwege zie je dan (onder meer) een kopje biblioblogs. Daar staan ze!

Groetjes

Edwin

23 Dingen zei

Je echtgenoot heeft helemaal gelijk :-) De echte infojunks (waar Edwin en ik en een groeiend aantal van je Probiblio collega’s ons wel toe rekenen) hebben de RSS reader de hele dag open staan om het nieuws te lezen “as it happens”. Maar eer je die routine hebt, dat duurt wel even.
De melding dat er geen feeds gevonden kunnen worden, kan betekenen dat er geen nieuws op de site staat, of dat je een verkeerde snelkoppeling hebt gekopieerd. Een goeie check is, om op de RSS button of tekstlink te klikken en het webadres te bekijken. Als je daarin de woorden rss of xml ziet staan, of een pagina met allerlei codetaal, dan is het eigenlijk goed. Die moet je namelijk kopieren naar je Netvibes.